Hur klarar ni er ekonomiskt som ensamstående föräldrar?

Hej!
Jag funderar på vad det egentligen kostar att leva ensam m barn vv. En del av er tycker kanske att det är en alldeles för privat fråga, men det är valfritt att svara: vad har ni över att leva/äta/köpa kläder, hygienartiklar osv efter att ni betalt era fasta kostnader?
Funderar på hur mycke/lite en behöver för att klara sig, och hur dyrt man kan bo.
Tacksam för input av alla slag!

1 gillning

Allt beror ju på hur mycket lön du har samt vilka utgifter. Man tenderar ju att skaffa utgifter till sina inkomster.

Ett gott råd är att i ett första steg försöka göra allt så billigt som möjligt. Visar det att du har mer pengar över är det ju lätt att öka sedan. Tvärt om är värre.

Jag för ett excel med alla inkomster och utgifter, när saker dras från konton mm.
Detta gör att jag kan prognostisera varje månad hur mycket jag har kvar.

Sedan är det som @Restenavlivet, att det är väldigt individuellt.

Men ngt som hjälpt mig är som sagt en ekonomisk uppföljning.

Det är dock en ohyggligt stor skillnad mot när man var två om alla kostnader.
De flesta av de utgifter som fanns är ju faktiskt kvar, fast man nu enbart har en lön att röra sig med.
Tittar jag som exempel så är hyran ngt högre än i det gamla boendet nästan 9000kr och det enbart hyra. Lägg därtill på el, försäkringar, bredband, mobil mm så hamnar räkningar runt 15-16kkr sedan tillkommer mat.
Men förr delade vi på kostnaden nu står jag själv med den.
Hade gärna kommit ner i kostnad men detta var det boendet som fanns vid den tidpunkten.

Hej
Jag har inte orkat räkna efter på senare tid men jag blev lämnad medan jag deltidspluggade och just hade gått ner 10 000 i bruttoinkomst. Har fortfarande. Jag bor därför väldigt litet med mina tonåringar (2) och sover själv i v-rummet. Men vi trivs. Min boendekostnad är därför ungefär i nivå med vad min halva av huskostnaden var.

Viktigt för mig. Sen håller jag med om att många kostnader finns kvar på en. Och mycket extra kostnader i samband med flytten samt uppbyggandet av två hem för barnen.

Men jag kan också konstatera att jag själv väljer vad jag vill prioritera. Det skapar kontroll och ett lugn. Jag är förvånad över hur mycket jag ändå har över och har råd med. Jag levde med en man som gärna unnade sig det bästa och helst väldigt ofta. Taxi, dyra restaurangnotor, de bästa märkena och periodvis mycket alkohol. Det kostar också. Också en insikt.

Lycka till.

3 gillningar

Tomt

2 gillningar

Hei! Jeg har kjøpt ut samboer, og det merkes økonomisk. Jeg holder hodet over vann akkurat nå, så jeg akkurat får puste. Jeg vet ikke om jeg klarer å beholde bil og hytte. Bilen ryker først. Jeg trenger ikke noe klær nå, har alt for en god stund fremover. Har satt av 4000 kroner til meg og kattene når alt er betalt. Sparer opp til buffer, 1000 kroner måneden. Da har jeg ikke mer å gå på. Tenker at sånn er livet akkurat nå, det blir bedre etterhvert. Dette fikser jeg! :muscle::muscle:
Jeg handler alt på tilbud og salg, og matvarer på halv pris pga dato. Jeg spiser havregrøt, har brødskivemiddager og har innført lørdagsgodt igjen, ingenting i uka. Det fungerer, men er slitsomt.
Har kuttet ut å få stelt negler, ingen flere neglelakker fra Chanel eller deo fra Biotherm, alt jeg kan kjøpe billigere er bra.
Jeg gir meg selv ut 2019 for å se hvordan det blir. Jeg kan selge og kjøpe mindre leilighet, i verste fall. Jeg tenker at det kunne vært så mye verre, og bryr meg ikke om at veggene må males, jeg mangler sofabord og skoskapene fra Ikea holder på å ramle fra hverandre. Det kan byttes ut senere. Mye flott brukt! Kunne sårt trengt en handy kar til å hjelpe meg med litt småtteri, men det ordner seg det også.
Nå må jeg stable meg selv på beina, saker og ting får man alltids tak i. Det ordner seg alltid for snille piker (og gutter)! :grinning:

5 gillningar

Ett tips är att gå in på Konsumentverkets hemsida och använda deras redskap Budgetkalkylen för att få en liten bild av hur det kommer att se ut. Finns även beräkningar för t ex vad mat kostar.
Om man har barn kan man räkna ut ungefärligt underhåll på Försäkringskassans hemsida (sedan kan man ju komma överens om andra belopp, men det är i alla fall en vägledning). Även bostadsbidrag går att titta på.

3 gillningar

Tack, det ska jag göra :+1:

Tack för svar! Ja, allt går ju om man bara vill. Själv kan jag leva på lite, det är väl mest för barnen som man behöver det där extra till kläder tex, de växer ju :grimacing: även bil för att skjutsa till aktiviteter är oundvikligt.

Jag har fått en tid hos kommunens budgetrådgivare. Hoppas vi kan få ihop det så att jag klarar huset på en (dålig) lön.

Håller tummarna för din skull @FreeFalling . Har följt din tråd, och lider med dig.
Hoppas du får bra hjälp och att mötet ger hopp om framtiden.

2 gillningar

Jag köpte ut min man, var på banken för rådgivning före det. Jag var orolig innan jag fick besked om de godkände att jag kunde lösa ut honom. Banken hjälpte mig att titta på kostnaderna.
Jag värmer huset med pellets samt har två hästar så jag känner att jag behöver bo här en vinter för att riktigt kunna se vad allt kostar med uppvärmning och mat till hästarna. Har lån på huset på 6000 kr/ månad. Hittills har allt gått bra ekonomiskt. Funderar över de inköp jag behöver göra och är kanske lite mer sparsam än tidigare.

2 gillningar

Du kan ju också söka bostadsbidrag som ensamstående förälder har jag för mig.

1 gillning

Det värsta är alla saker som man måste ha (ofta för barnen) och nu betalar själv och så klart priserna på öl nu för tiden :slight_smile:

1 gillning

Känner igen det med att ha löst ut den andra.
Det var jobbig tid innan jag visste att jag klarade av det ekonomiskt att själv äga ett hus men nu efteråt är det skönt.
Det går åt lite mindre värme än tidigare eftersom barnen är hemma lite mindre, så dusch och sådant är väl ca 80 procent kvar mot tidigare.

Annars tycker jag att det är den dyra delen med huset. Kostnaden går ju inte sänka så mycket. Just kläder och mat delas ju på hälften eftersom vi har barnen varannan vecka och det märks på den veckan man är själv hur lite mat det går åt. Så där är det ju lättare att sänka kostnaden.

Tomt

måste kännas skönt när man kan se tillbaka och känna att man fixar mer än man tror. Härlig känsla att kunna behålla huset också gissar jag.

1 gillning

Visst är det skönt att känna att man fixar det :pray:t3:.
Just matkostnaderna är en stor skillnad tycker jag. Sen behöver jag ha en buffert för oförutsedda utgifter känner jag så jag försöker spara ifall pannan behöver bytas eller större reparation på bilen.

Ja snuset kostar - men som finnen säger om spriten. Det är alltid värd sitt pris! Men det är ju som det är, jag unnar mig general på helgen - annars blir det billigare märken. Jävla skit men va ska man göra :frowning:

Jag lever ensam sedan några år och även jag har tvingats att “se om mitt hus”. För mig är “ekonomisk balans/jämvikt” viktigare än allt annat i den branschen. Lugnet och frånvaron av stress som följer med jämvikten är viktigare än all konsumtion och status i världen.

Jag vägrar att leva under ekonomiskt hot varje månad. Därför har jag inrättat mitt (och mina barns när det begav sig) liv på ett sådant sätt att vi inte behövde oroa oss när det närmade sig tiden för att “betala-räkningar”.

Det viktigaste för att hitta ekonomisk balans i en förändrad livssituation är att downsiza livet och utgifterna efter vad de förändrade hushållsinkomsterna medger… och den förlust i materiella värden som det initialt kan upplevas innebära, det är ett väldigt billigt pris för den gigantiska tillfredsställelse som kommer därefter när den ekonomiska oron är ett minne blott.

3 gillningar